سید محمد رضا داودی؛ مهدی پاپهن شوشتری؛ رسول بهاءلو هوره؛ حمید رضا رضایی
دوره 4، شماره 2 ، شهریور 1402، ، صفحه 137-157
چکیده
هدف: در مدیریت زنجیرهتامین، تصمیمگیری برای انتخاب تامینکننده یک موضوع کلیدی است که در سالهای اخیر تبدیل به یک هدف استراتژیک برای سازمانها شده است. مساله انتخاب تامینکننده به دلیل تعدد و تنوع شاخصهای کیفی و کمی، یک مساله تصمیمگیری چند شاخصه محسوب میشود و درنتیجه میتوان از تکنیکهای شناختهشده این حوزه در فرآیند ...
بیشتر
هدف: در مدیریت زنجیرهتامین، تصمیمگیری برای انتخاب تامینکننده یک موضوع کلیدی است که در سالهای اخیر تبدیل به یک هدف استراتژیک برای سازمانها شده است. مساله انتخاب تامینکننده به دلیل تعدد و تنوع شاخصهای کیفی و کمی، یک مساله تصمیمگیری چند شاخصه محسوب میشود و درنتیجه میتوان از تکنیکهای شناختهشده این حوزه در فرآیند حل مساله استفاده نمود. تحقیق حاضر تلاش دارد با رویکرد فرا ترکیب به تبیین و اولویتبندی شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان بپردازد.روششناسی پژوهش: در این مقاله به بررسی اثرگذارترین شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان پرداخته شده است. پژوهش با بررسی 467 عنوان مقاله آغاز و سپس با ارزیابی آنها 282 مقاله با استفاده از رویکرد فرا ترکیب انتخاب شد. با تجزیهوتحلیل آنها، شاخصهای ارزیابی تامینکنندگان در 5 بعد، 19 زیربعد و 112 جز طبقهبندی شد و با استفاده از روش آنتروپی شانون، به تعیین ضریب اثر آنها پرداخته شد.یافتهها: نتایج نشان داد که شاخصهای قیمت، کیفیت، تحویل بهموقع، درآمد، ساختار سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت انرژی، مدیریت محیطزیست، مشتری مداری و مدیریت سبز بهعنوان اثرگذارترین شاخصها در ارزیابی تامینکنندگان تعیین گردیدند.اصالت/ارزش افزوده علمی: انتخاب و ارزیابی تامینکننده نقش مهمی در ایجاد زنجیرهتامین موثر دارد. روند تولید در طول سالها از تولید اکثر محصولات، به برونسپاری لوازم جانبی اصلی تغییر یافته است. بدیهی است که تامینکنندگان نقشی اساسی در تولید یک محصول داشته باشند. تولیدکننده باید هنگام انتخاب تامینکننده دقت لازم را داشته باشد. ازاینرو یک مساله مهم شناسایی، ارزیابی و انتخاب تامینکننده است. نتایج پژوهش نشان داد که با شناسایی و ارزیابی شاخصهای تامینکنندگان زنجیرهتامین شرکتها میتوانند مزیت رقابتی زیادی را بهدست بیاورند.
سید محمد رضا داودی؛ مژگان غریبی مرزنکلا؛ محمدرضا حمیدی زاده؛ ولی اله علی محمدی
دوره 3، شماره 2 ، شهریور 1401، ، صفحه 160-175
چکیده
هدف: بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی میباشد.روششناسی پژوهش: هدف پژوهش کاربردی و روش گردآوری دادهها، توصیفی- علّی میباشد. از لحاظ نوع دادهها پژوهشی کمی-کیفی است. دارای 6 فرضیه (کمی) و یک سؤال (کیفی) است. جامعه ...
بیشتر
هدف: بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی میباشد.روششناسی پژوهش: هدف پژوهش کاربردی و روش گردآوری دادهها، توصیفی- علّی میباشد. از لحاظ نوع دادهها پژوهشی کمی-کیفی است. دارای 6 فرضیه (کمی) و یک سؤال (کیفی) است. جامعه آماری دارای دو بخش است، بخش کمی شامل 180 نفر کارکنان بخش دانش شرکت ملی صنایع پتروشیمی و بخش کیفی شامل، 10 نفر از خبرگان شرکت میباشند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جهت تحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری SPSS23 و LISREL8.80 استفاده شد.یافتهها: نتایج نشان داد، کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأثیر دارد. ابعاد کارکردهای مدل (فرآیندهای سازمانی، منابع انسانی، فناوری، محتوای دانشی) نیز در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی شرکت تأثیر داشت. همچنین، شرکت ملی صنایع پتروشیمی از بین مدلهای بلوغ سهگانه، با مدل اینفوسیس با میانگین (62/3) و کسب %72 انطباقپذیری بیشتری دارد و مدلهای کی پی ام جی و مدل عمومی به ترتیب با میانگین (3/3) و (25/3) در رتبههای دوم و سوم قرار میگیرند.اصالت/ارزش افزوده علمی: عدم توجه به کارکردهای بلوغ مدیریت دانش در سازمان سبب از دست رفتن سرمایههای فکری، تولیدات، فناوریها، نوآوریها و خلاقیتها میشود. بنابراین، بررسی تأثیر کارکردهای مدل سهگانه بلوغ مدیریت دانش (مدل اینفوسیس، مدل عمومی و مدل کی پی ام جی) در کسب قابلیتهای مزیت رقابتی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی حائز اهمیت میباشد.
سید محمد رضا داودی؛ محمد ابراهیم خاتمی
دوره 2، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 195-215
چکیده
هدف: در دنیای امروز، با توجه به پیشرفت روزافزون جهان در زمینههای مختلف، به همان نسبت نیازها و خواستههای مشتریان در بهبود کیفیت خدمات و کالاهای مصرفی افزایشیافته است. این نیازها که بهصورت تلویحی و تصریحی بروز میکند، در تمام زمینهها در واحدهای صنعتی، رشد قابلتوجهی یافته است. از طرفی دیگر، سازمانهایی که درصدد برآورده ساختن ...
بیشتر
هدف: در دنیای امروز، با توجه به پیشرفت روزافزون جهان در زمینههای مختلف، به همان نسبت نیازها و خواستههای مشتریان در بهبود کیفیت خدمات و کالاهای مصرفی افزایشیافته است. این نیازها که بهصورت تلویحی و تصریحی بروز میکند، در تمام زمینهها در واحدهای صنعتی، رشد قابلتوجهی یافته است. از طرفی دیگر، سازمانهایی که درصدد برآورده ساختن انتظارات و نیازهای مشتری میباشند، ناگزیر از بهکارگیری ابزار و سیستمهایی هستند که آنها را در انجام این امر یاری کند که گسترش عملکرد کیفیت یکی از مهمترین این ابزارهاست.روششناسی پژوهش: این پژوهش بر آن است تا نیازهای مشتریان (واحدهای صنعتی شهرک صنعتی رازی) را با استفاده از روش پرسشنامه و تکنیک ترکیبی روش گسترش عملکرد کیفیت و دیمتل فازی ارزیابی کند. جامعه آماری این پژوهش شامل شرکت خدماتی در شهرک صنعتی رازی است. با استفاده از فرمول کوکران 120 شرکت بهعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامهی اولویتبندی نیازها برای آنها ارسال گردید.یافتهها: بر اساس نتایج پژوهش 64 نیاز از سوی شرکتهای صنعتی مستقر در شهرک شناسایی شد که نیاز به آب آشامیدنی و صنعت در اولویت اول قرار گرفت. سپس 8 خدمت یا الزام فنی توسط این شرکت شناسایی شد و روابط بین نیازمندیهای مشتریان و الزامات فنی خدمات توسط خانه کیفیت تعیین گردید که اخذ هزینههای مشترک موضوع ماده (8) آئیننامه اجرائی قانون نحوه واگذاری مالکیت و اداره امور شهرکهای صنعتی بهعنوان اولین اولویت خدمات تعیین شد.اصالت/ارزشافزوده علمی: تکنیک گسترش عملکرد کیفیت ابزاری مهم جهت ترجمه صدای مشتری و لحاظ کردن خواستهها و نیازهای آنها و همچنین اولویتبندی الزامات فنی تولید به شمار میرود که برای نخستین بار در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت.